Veel gedoe tijdens het buitenspelen op het schoolplein? Help de kinderen meer samen te spelen. Introduceer een spel dat je samen maakt en samen doet.
Materiaal: stoepkrijt.
Ook leuk: loose parts als fietsbanden, dozen, planken, blinddoeken etc.
Schrijf met stoepkrijt ergens op het plein de woorden “begin”. (gebruik niet ‘start’ dat woord wekt de indruk dat het om een wedstrijd gaat en dat is hier niet het geval, het gaat om samen). Zet er gelijk ook eind naast, dan weet iedereen dat het om een rondje gaat.
Hoe je de route uitzet is helemaal aan jou. Zorg dat er in de route uitdagingen zijn voor de hele groep en momenten dat je elkaar wel moet helpen. Jij kent je leerlingen en hun (on)mogelijkheden. Is er een kind in een rolstoel bij? Zorg dat dit kind de hele route mee kan doen.
Bijvoorbeeld:
- maak vanaf deze streep een slinger van kinderen tot aan de volgende streep (die streep staat zeker 20 meter verderop).
- vervolg de route over de lange streep.
- zorg dat iedereen in deze cirkel past
- voel de muur, doe je ogen dicht en volg de muur tot het einde
- etc.
Klaar?
Neem de groep mee naar buiten. Vertel dat het een parcours is en dat de hele groep samen bij “eind” uit moet komen.
Je zult zien dat als de kinderen later in de pauze naar buiten gaan het hele parcours of delen gebruikt gaan worden.
Is het een succes? Vraag de week erna aan een groepje kinderen om een nieuw parcours uit te zetten. Zelfde opdracht “iedereen van begin tot eind”.
Heb je ringen, fietsbanden, planken, touwen, blinddoeken en andere losse spullen? Introduceer ze in het parcours