De zin van de roller glijbaan

A.s. 30 juni is er weer een bijeenkomst van het SamenSpeelNetwerk. Het thema van de dag is “Zin en onzin van speeltoestellen bij samenspelen”. Een prikkelend thema, een Lagerhuis debat waardig!
De komende weken ga ik het onderwerp alvast wat verkennen.

Onlangs was ik op werkbezoek bij Inclusion Matters een geweldige organisatie in Los Angeles, USA. Openbare speeltuinen in LA bestaan uit speeltoestellen met rubber ondergronden, groen is decor. Openbare groene speeltuinen zonder speeltoestellen zijn er niet. De focus ligt daar dus sterk op speeltoestellen als middel om samen spelen en spelen voor kinderen met een handicap te bevorderen. Een heerlijke leerplek om mijn verkenning te starten.

Neem nu de roller glijbaan. Op ieder inclusive playground in LA te vinden. Je ziet ze in Nederland vooral in binnen speeltuinen. Wat maakt dat juist deze glijbaan zo’n must is op een inclusive play ground? Om daar achter te komen heb ik de glijbaan natuurlijk eerst uitgeprobeerd. Een bijzonder gevoel, je wordt flink door elkaar geschut, de glijbaan ratelt een beetje, onder het glijden zeg je vanzelf euhhrrhhhhh en je billen krijgen een gratis massage. Heel wat prikkels! En daar blijkt het om te gaan.

Bijna alle kinderen vinden het leuk om er vanaf te glijden of om onder de glijbaan te gaan zitten en te luisteren en voelen als andere kinderen glijden.
Wat maakt deze glijbaan nu zo onweerstaanbaar en inclusief? Kijkend door de SamenSpeelBril zie ik het volgende:

Bereikbaar: De roller glijbaan is in LA altijd onderdeel van een groter speelobject. Het object staat altijd op een goed berijdbare ondergrond en de glijbaan is via een vlonder door iedereen, ook bezoekers met een rolstoel, bereikbaar. Er is voldoende ruimte om een kind uit de rolstoel op de glijbaan te tillen.

Bespeelbaar: De roller glijbaan geeft kinderen die er mee spelen (of ze nu glijden, er naast of er onder spelen) een multi zintuigelijke ervaring, én tactiel én vestibulair (evenwicht/oriëntatie) én auditief. De glijbaan gaat niet te snel. Glijders worden aan het eind niet gelanceerd. Ouders/begeleiders kunnen met het kind meeglijden of ondersteunen bij het glijden.

Stimuleren samen spelen: Het glijden is leuker met twee. “Wat gebeurt er als ik glij en jij er onder zit?” De glijbaan biedt ook speelaanleiding als je niet glijdt; voelen, luisteren, experimenteren.

Conclusie, de roller glijbaan, mits zo geplaats dat iedereen er bij kan en er ook onder kan spelen, lijkt een pracht speeltoestel om ontmoeting en samen spelen te stimuleren. Kortom, dit speeltoestel heeft zin. Kan iemand mij vertellen waarom deze glijbaan nauwelijks op Nederlandse speelplekken te vinden is?

 

 

Blogs

Welkom in onze samenspeeltuin! 21 stoere samenspeeluitjes

Inhoudelijke organisatie van de zesde netwerk bijeenkomst van het samenspelennetwerk

Feestelijke opening speelplein KSU de Spits – Utrecht

Succesvolle kick off SpelenmaaR

2 juni 2022 Workshop Samen Spelen SBB Gagelbos – Utrecht

19 mei 2022 Workshop Samen Spelen Boerplay – Nieuwendijk

Coming to Holland

Vrijheid met dozen

SpelenmaaR inclusieve Pop up Loose Parts Playground

In the eyes of a child

Question?