Samen met stichting WheelchairSkillsTeam en Marijke Orthel werkt Empowerment by PLaying verder aan de ontwikkeling en implementatie van de SamenSpeelUitjes. Bekijk hier het hartverwarmende en informatieve filmpje.
De Samenspeeluitjes zijn voor reguliere basisscholen (groepen 6) én scholen voor speciaal onderwijs die het belangrijk vinden dat kinderen leren wat inclusie en samen spelen is door er zelf ervaring mee op te doen.
De Samenspeeluitjes zijn er ook voor samenspeeltuinen die meer kinderen met een beperking willen bereiken en samen spelen willen bevorderen.
Het programma van het Samenspeeluitje bestaat uit drie onderdelen:
- Voorpretles over inclusie en samenspelen op school.
- Samen spelen op een speelplek
- Evaluatie.
Een Samenspeeluitje kent twee varianten. Beide varianten starten met een les over inclusie en samenspelen in de klas. De les wordt gegeven door een ervaringsdeskundigen. Iemand die zelf een handicap heeft of waarvan een vriend of familielid een handicap heeft.
Bij beide varianten zijn de spelactiviteiten die tijdens het samen spelen op een speelplek worden aangeboden gelijk. Denk aan samen een hut bouwen, samen heksensoep maken, samen verstoppertje spelen etc.
Bij ieder SamenSpeelUitje kunnen kinderen ervaring opdoen over hoe het is om te spelen met een beperking of hoe het is om samen te spelen met een kind met een beperking. Het Handicaploket is onderdeel van het lesmateriaal, Bij het handicaploket krijgen kinderen spullen om volop te experimenteren. Het Handicaploket biedt naast rolstoelen, oogmaskers, oordoppen etc. ook samenspeelideeen.
De twee varianten:
Variant 1: Een klas uit het regulier basisonderwijs en een klas uit het speciaal onderwijs ontmoeten elkaar op een speelplek en spelen samen. De kinderen van beide klassen volgen een voorpretles. De ontmoeting en het samenspelen van de twee klassen vindt plaats tijdens schooltijd op een speelplek. Ouders zijn niet betrokken tenzij als begeleider.
Variant 2: Eén of meerdere klassen uit het regulier onderwijs volgen de voorpretles. De ontmoeting en het samenspelen vindt plaats na schooltijd bij voorkeur in een samenspeeltuin en in het weekend. In de les wordt de kinderen gevraagd of ze een kind met een handicap kennen en of ze dat kind willen uitnodigen naar het SamenSpeeluitje te komen. Scholen voor speciaal onderwijs in de regio krijgen informatie en worden gevraagd de leerlingen te informeren en enthousiasmeren samen met hun ouders mee te doen met het SamenSpeelUitje.
Voorjaar 2024 vinden er in samenwerking met Toegankelijk Tilburg en gemeente Tilburg twee Samenspeeluitjes plaats. één van beide varianten. De Samenspeeluitjes worden verbonden aan de feestelijke opening van twee openbare samenspeelplekken in Tilburg. De komende jaren realiseert Tilburg in iedere wijk een samenspeelplek. Het is de bedoeling dat scholen dichtbij deze plekken betrokken worden bij de renovatie en meedoen met Samenspeeluitjes.