Woensdag 28 maart vormde Ilse van der Put (Empowerment by Playing) samen met Nick Althuizen (Sicuro), Miranda Leeuwis (Speeltuinbende Barneveld) en de docenten van het Johannes Fontanus College Technasium (JFC) Jeannette van de Fliert en Mariska de Pater de jury van de eindpresentatie van O&O “Ontwerp een inclusieve speelplek”.
Het was de vierde keer dat de brugklassers van het Technasium aan de slag zijn gegaan met de opdracht “Ontwerp een inclusieve speelplek” .
Meer dan 20 groepjes (bijna 100 leerlingen) hebben twee maanden aan het project gewerkt. Woensdag kreeg ieder groepje 5 minuten de tijd om de resultaten aan de jury te presenteren.
Het was een feest om met deze ontwerpers in de dop in gesprek te gaan over hun plannen en de maquettes en tekeningen te bekijken. De meeste leerlingen kennen geen leeftijdsgenoten met een handicap. Door de opdracht hebben ze zich in inclusie en samen spelen verdiept. Ze hebben ontdekt dat het niet draait om de handicap maar om de mogelijkheden die je wél hebt om mee te kunnen doen, samen te spelen. Ze zagen dat een handicap soms niet de rolstoel is maar het zand onder een speeltoestel. Ze weten nu ook dat je als ontwerper echt kunt bijdragen aan een meer inclusieve samenleving.
Het project op het JFC toont aan dat het onderwerp “Ontwerp een inclusieve speelplek ” zeer geschikt is voor brugklassers. Met dit project doen de leerlingen niet alleen ontwerp vaardigheden op maar leren ook over inclusie. Een leerling vatte het mooi samen “Door dit project zal ik steeds als ik iets ga ontwerpen, ik wil ontwerper worden, ook aan mensen met een handicap denken. ” Nou, mooier kun je het niet krijgen.
Op naar een brugklasproject “Ontwerp een inclusieve speelplek” op alle technasia van Nederland !